شیخ ابوالحسن خرقانی: " هركس به اين سرای درآيد،نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد."

 

مبنای مالکیت – کار

مبنای مالکیت در اسلام کار است .  و مالکیت بر سه نوع است :  مالکیت خصوصی – عمومی و دولتی .

« ثروت خصوصی : مانند هر مالی که از  کار خاص بشری بوجود  آمده یا شکل  گرفته ، جزء  ثروتهای خصوصی بشمار می رود مانند منسوجات و...

ثروت  های عمومی : اموالی که دست بشری در آن دخالتی نداشته ، مانند  زمین – که زمین جزء مالکیت خصوصی در نمی آید . کار باعث می شود کار گر در زمین حقی پیدا نماید ...»(اقتصاد ما ص 442 )

مارکس  می گفت : ارزش کالا بر حسب مقدار  کاری است که در تو لید آن مصرف شده است . قانون کمونیسم کاررا علت مالکیت می دانست نه مالکیت فرد .

   « در قانون سوسیالیسم کار علت ارزش ماده است ،و در نتیجه باعث می شود که کارگر مالک ارزش ماده  شود . در قانون اسلامی کار پایه مالکیت  کار گر نسبت به ماده است نه پایه ارزش آن » (همان ص 431 ) توجه به این امرضروری است  که برای تولید کالا در تکنو لوژی امروز، کار بدان صورت کلاسیک مطرح نیست بلکه ابزار کار و تکنولوژی دخالت یافته ، قابل بحث و اهمیت است .

   در اسلام  تکاثر و احتکار  ثروت  ممنوع گردیده است  و زمین زراعی را نمی توان برای مدتی (که قانون در جامعه تعیین می کند )  معطل گذاشت  و یا حتی نمی توان در اموال شخصی اصراف و تبذیر نمود وهمه این محدودیت ها  به دلیل آن است  که اسلام یک نگاه به کل  " اجتماع  " دارد .که نگاهی اشتراکی و مردمی  است . انسان در اجتماع اسلامی بعنوان یک شهروند همچنانکه برای منافع خود در تلاش است  به منافع  اجتماع  نیز می نگرد .

 بااین نگاه و بر این باور دینی ، برای به اجراء در آوردن  اقتصاد  دینی مجبوریم  تغییرات  و تحولات  و اصلاحات زیادی  در قالب های  فکری و اقتصادی  و اجتماعی  انجام دهیم ! و مجبوریم پیش از همه التزام به قوانین و فرهنگ  خدا گونه  زیستن را بیاموزیم و این کار شدنی نیست مگر دررفتارو باور و رعایت  حقوق مدنی همدیگر و در باور دینی  برای بر قراری عدالت ، مساوات بر الگوی قسط  و ترازو تلاش کنیم .

    دانستیم که اسلام  مانع مالکیت نیست  اما زیر بنای مالکیت " تو حید" است  و توحید با خود بار یگانگی ، رعایت عدالت  در اجتماع دارد که از جمله این ابزار " کار " است که مبنایی برای مالکیت   می گردد.بنابر این  اگر مالکیت خصوصی  - شخصی  منشائی  استثمار گرایانه  و آسیب به دیگری نداشته باشد  و التزام به عملی نمودن  بینش توحیدی در آن باشد (که حدود آنرا شرع و احکام وقوانین مشخص می کنند )مباح  و پذیرفتنی است .

   با اینحال خواننده محترم متوجه شد که در اعتقاد مالک اصلی خداست و اما وقتی به انسان می رسیم مالکیتش زمینی می گردد. ثروت و سرمایه از آن جهت نکوهیده شده است که همیشه در کنار کاخ ، کوخی بوده است و الا در یک اجتماع دینی  که همه ثروتمند باشند از خواست های ایده آلی دین نیز است .حضرت عیسی  نبی فرمود « هر کس که بخواهد میان شما بزرگ جلوه گر شود ، کافی است که خادم  شما باشد ، (حرکاتی که خود   در  بین مردم انجام میداد ) گذر شتری از سوراخ سوزن ، ساده تر  از داخل شدن  یک سرمایه دار به ملکوت خداوند  است » و ابوذر می گفت :« اگر شتری بابار از سوراخ  سوزنی  عبور کرد یک سرمایه دار نیز می تواند به بهشت برود » این  روایات بیانگر واقعیتی در اجتماع است که هر کس ثروت بیشتری داشت ، انحراف و خطای او نیز می تواند بیشتر گردد.

   محمد باقر صدر علت افزایش فقر و بینوائی را بدان علت می داند که :« جامعه سرمایه داری در کنار مالکیت  خصوصی اصل مالکیت عمومی را مردود شمرده است و باور ندارد که لازم است که تصرف مالکین نسبت به اموالشان در دایره خاصی محدود باشد ... » (اقتصاد ما ص 255)

   در خصوص کشمکش فقیر  وغنی در صفحات بعد بیشتر  صحبت خواهیم نمود . اما آنانی که در ریاضت خود به  تقبیح ثروت  نشسته اند تصور غلطی  دارند . تقبیح اسلام از دارائی ، حرص و طمع  و دنیا طلبی است  که امام علی فرمود :«دارایی  مایه و  پایه شهوتها  وخواهشها است »(نهج البلاغه  55) اما همین عامل  که انسان رااز ملکوت اعلی یا بهشت برین دور می دارد ، می تواند مایه  و وسیله نجات  و رستگاری  جاودانه انسان گردد  همچنانکه امام  فرمود :« ایمان  رابا صدقه  حفظ کنید » ( البته  صدقه  به معنی  بخشیدن  قسمتی از مال خود به نیازمندان )

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفتم مرداد ۱۳۸۹ساعت 13:44  توسط يونس محمدی پور | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
زندگی عرصه ی یکتای هنرمندی ماست-هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود - صحنه پیوسته به جاست - خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

پیوندهای روزانه
گنجـــــــــــــــــور
رادیوگلها
دانلود کتابهای صوتی
ویکی پدیا
لغت نامه دهخدا
داوری -روزنامه های صبح
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
اسفند ۱۳۹۳
بهمن ۱۳۹۳
دی ۱۳۹۳
آبان ۱۳۹۳
مرداد ۱۳۹۳
تیر ۱۳۹۳
خرداد ۱۳۹۳
فروردین ۱۳۹۳
اسفند ۱۳۹۲
دی ۱۳۹۲
آذر ۱۳۹۲
مرداد ۱۳۹۲
خرداد ۱۳۹۲
آذر ۱۳۹۱
شهریور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تیر ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
اردیبهشت ۱۳۹۱
فروردین ۱۳۹۱
بهمن ۱۳۹۰
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهریور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تیر ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
اردیبهشت ۱۳۹۰
فروردین ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
آرشيو
آرشیو موضوعی
نقاشي هايم
مقالات
خاطرات روزمرگی
عکس هایم از طبیعت کوهستان گیلان
نكته ها
سلسله نوشتاردرباره مالکیت در اسلام
عكس هايم از موضوعات مختلف
جهان سياست
با شاعران
مسائل روز (مناسبت ها )
تشيع
هنــــــــــــــــر
تاملی در رسالت روشنفکران
نقد و بررسی
پیرامون دین و دینداری
بازگشت به قرآن
کالبد شکافی اجتماعی
متفرقه (موضوعات متفاوت)
درسی از تاریخ
مبانی اعتقادی
پرسش و پاسخ
پیوندها
کـــــــــــوهیار
روستای پامسار
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM